22. November 2021: Veranstaltung mit Albin Kurti, Ministerpräsident des Kosovo

Am Montag, 22. November, 18.00 Uhr wird Albin Kurti, Ministerpräsident des Kosovo, zu einer Veranstaltung zu uns ans Institut kommen. Seine Regierung ist seit März im Amt und ist mit dem Versprechen angetreten, Korruption und Vetternwirtschaft, die von den alten Eliten auf die Spitze getrieben wurden, zurückzudrängen und die Demokratie zu stärken. Wie sieht es mit der Umsetzung dieser Versprechen aus? Ist der Kosovo ein Hoffnungsschimmer für die Demokratie in Südosteuropa, die ja in anderen Staaten der Region unter Druck ist?

Die Veranstaltung findet in Kooperation mit dem Büro der Friedrich-Ebert-Stiftung im Kosovo statt.

Nähere Informationen zur Veranstaltung und zur Anmeldung findet ihr hierhttps://www.renner-institut.at/index.php?id=12&tx_ttnews%5btt_news%5d=825. Die Anzahl der Plätze ist beschränkt!

Albin Kurti: Kosovo – A Ray of Hope for Democracy in South-Eastern Europe?

Talk with

ALBIN KURTI,
Prime Minister of Kosovo

Welcome

MARIA MALTSCHNIG,
Director of the Karl-Renner-Institut
RENE SCHLEE,
Resident representative of the Friedrich-Ebert-Stiftung in Prishtina

Discussant

ALBIN KURTI,
Prime Minister of Kosovo, Lëvizja Vetëvendosje

MARIA MALTSCHNIG,
Director of the Karl-Renner-Institut

Content

Democracy is under pressure in many countries in South-Eastern Europe, but also elsewhere. In contrast, Kosovo experienced a real change of power in spring 2021 and has since been developing in the other direction. The new government under the leadership of Albin Kurti wants to fight corruption and nepotism and to free the country from the state capture by the old elites. It is committed to freedom of opinion and the media and to a vibrant civil society. What does this look like in practice? Can Kosovo escape the anti-democratic trend in Europe?

The challenges for the Kosovar democracy are manifold: The citizens of the country expect a rapid improvement of the social and economic conditions. Another test case is how to deal with the Serbian minority and the difficult dialogue with Serbia, which is under massive strain but whose success is a prerequisite for the country’s EU integration.

In conversation with Albin Kurti, we want to discuss the major challenges for Kosovo, democracy in South-Eastern Europe and beyond. How can democracies strengthen each other? What support does Kosovo need from the EU and especially Austria?

The discussion will be held in English.
Refreshments will be served after the event.

In cooperation with the office of the Friedrich-Ebert-Stiftung in Prishtina and with kind support of the International Institute for Peace